Adatkezelési információk

Technikai információk

Amikor meglátogatja oldalunkat, akkor automatikusan információt kapunk az Ön által használt eszközről: így a látogatás időpontját, látogatott oldal elérését, eszközön használt böngésző, néhány esetben a mobiltelefon típusát, illetve az Ön IP címét. Tájékoztatjuk, hogy az oldal fejlesztése és védelme (biztonság, hibakeresés, csalás megelőzése) céljából, legfeljebb 90 napig a látogatásáról az alábbi adatokat tároljuk:
- Látogatás időpontja
- Látogatott oldal címe
- Böngésző típusa. Egyes mobiltelefonok esetében ezzel az információval együtt megkaphatjuk az operációs rendszer, a szolgáltató és / vagy a telefon típusát is.
A tárolt technikai információk önmagukban nem alkalmasak személy azonosítására. Bővebb információt az adatkezelési szabályzatunkban talál.

Kereskedelmi tevékenység, reklámok

Az oldalon reklámot nem jelentetünk meg, az adatokat kereskedelmi célból nem adjuk tovább.

Felhasználó eszközés tárolt információk (sütik)

Tájékoztatjuk, hogy oldalunkon nem használunk sütiket, az Ön eszközén nem tárolunk a látogatásával kapcsolatos adatot.
MÜPA
EURÓPAI HIDAK: ANDRIESSEN, MOZART, BEETHOVEN

(Nincs repertoárban)

Egy kortárs holland szerző darabja a programban, egy huszonéves holland testvérpár Mozart-zongoraversenyt játszik, a nyugat-európai klasszikus zene egyik vitathatatlan zsenije pedig Napóleon, majd inkább egy meg nem nevezett hős előtt tiszteleg. Ez a koncentrált, mégis szerteágazó műsor nem máshol, mint a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös sorozata, az Európai Hidak BFZ-koncertjén hangzik el. A 2021 júliusában elhunyt Louis Andriessen műve nyitja a hangversenyt, amelyben a szerző sem apparátust, sem konkrét hangmagasságot nem ad meg, kizárólag a ritmust írja elő. A Lucas & Arthur Jussen zongoraduó azt a versenyművet játssza, amelyet Mozart magának és testvérének komponált eredetileg. Az est végére Beethoven korszakhatárokat átlépő grandiózus „Eroicája” tesz ünnepélyes felkiáltójelet.

„Csak abban az esetben sikerülhet a mű, ha minden játékos olyan szándékkal játszik, hogy a szerepe lényeges. Épp mint a politikában” - írja Louis Andriessen a Workers Union kottájában. A „Dolgozók szakszervezete” 1975-ben született a Stravinsky, a jazz (elsősorban a boogie-woogie) és az amerikai minimalizmus hatása alatt álló 36 éves szerző tollából. A művet bármilyen összetételű hangszeres együttes előadhatja. A művészek kiválasztják a maguk tetszőleges középhangmagasságát, és az egyetlen vonalat tartalmazó kottából kiolvassák, mikor kell alatta vagy felette játszaniuk. Az eredmény teljes hangnem- és dallamnélküliség, a szigorú ritmus azonban egységbe kovácsolja a zenekart.

A két csodagyerek, Mozart és nővére, Nannerl nyolc, illetve tizenhárom évesen közösen koncertezte körbe Európát. Ezek az élmények jelenthették a huszonéves Mozartnak az inspirációt a kétzongorás versenyműhöz, amelyet frappáns kadenciák, vad disszonanciák és briliáns finálé jellemez. A háromtételes darabban a két szólista szigorúan mellérendelt viszonyban áll, kísérő szerepbe kényszeríti viszont a zenekart. Az egymástól füllel alig szétválasztható zongoraszólamokat a Jussen testvérek szólaltatják meg, akik tíz és tizenhárom évesen játszották először a művet az amszterdami Concertgebouw színpadán, majd rögzítették is a Deutsche Grammophon lemezkiadónál.

Napóleonnak való ajánlás ide, fantáziadús zenetudósok által kitalált rejtett programok oda - ami biztos, hogy Beethoven végül egyik legnagyobb pártfogójának, Lobkowitz hercegnek dedikálta 3. szimfóniáját, amely „egy nagy ember emlékének megünneplésére” készült. Az elképesztő méreteket öltő drámai nyitótétel tele van dallamokkal, a zene hangulata mégis egységes. A lassú gyászinduló tovább mélyíti a korábbi fájdalmat, amire a váratlanul berobbanó scherzo nyújt orvosságot. A darabot variációs finálé zárja, amelynek témáját Beethoven már korábban is többször használta, és amelyben a fúgától a magyaros motívumokig sok mindent felsorakoztat.

A Müpa és a BFZ közös rendezvénye.

Érdekességek Andriessen Workers Union című művét 1975-ben írta a De Volharding zenekar számára, Mozart Esz-dúr versenyműve valószínűleg 1779-ben keletkezett, Beethoven Eroica-szimfóniáját 1805. április 7-én Bécsben mutatták be a szerző vezényletével; a Fesztiválzenekar a versenyművet legutóbb 1994. február 26-án (szólisták: Kocsis Zoltán és Michel Béroff, karmester: David Zinman), Beethoven szimfóniáját 2005. december 14-én (karmester: Fischer Iván) játszotta, Andriessen művét először tűzi műsorára.

Mi történt a művek keletkezése idején? 1975. április 23-án Londonban bemutatták Harold Pinter Nobel-díjas angol drámaíró Senkiföldje című darabját / 1975. július 5-én Dmitrij Sosztakovics befejezte utolsó művét, az Op. 147-es Brácsaszonátát / palesztin terroristák Carlos vezetésével 1975. december 21-én Bécsben rajtaütöttek az OPEC tanácskozásán, három embert meggyilkoltak, tizenegy olajügyi minisztert túszként elhurcoltak / 1779. április 23-án Mária Terézia Magyarországhoz csatolta Fiumét a magyar koronához tartozó külön testként / 1779-ben megjelent Gotthold Ephraim Lessing német esztéta vallási toleranciáról szóló drámai költeménye, a Bölcs Náthán / 1779. december 6-án Eszterházán bemutatták Joseph Haydn A lakatlan sziget című operáját / 1805. november 5-én sikertelen merényletet követtek el I. Jakab angol király ellen („lőporos összeesküvés”) / Jacques-Louis David francia festő 1805-ben megfestette VII. Piusz pápa portréját

Program LOUIS ANDRIESSEN:WORKERS UNION

WOLFGANG AMADEUS MOZART:ESZ-DÚR VERSENYMŰ KÉT ZONGORÁRA, K. 365

SZÜNET

LUDWIG VAN BEETHOVEN:3. (ESZ-DÚR, „EROICA”) SZIMFÓNIA, OP. 55

VEZÉNYEL FISCHER IVÁN
SZÓLISTA:LUCAS & ARTHUR JUSSEN (zongora)

A darabot már levették műsorról, ezért értékelést már nem jelenítünk meg.




2022.AUG
07
Darabjellemzők:
#Klasszikus zene 
#MÜPA
Ajánljuk:
Bábszínház: Holle anyó
A klasszikus mese különleges bábtechnikával előadva.